Dynamika nahrávek – orientační měření

Je to skoro až trapné o tom zase psát. Nevím, jestli je to můj dojem vzniklý na základě toho, že se o to více zajímám, ale připadá mi, že se o tom teď začíná trochu více psát. Dynamika je jeden z faktorů, kterým lze určit kvalitu nahrávky. Občas mám z těch článků co čtu dojem, že je to snad jediný rozhodující faktor, podle kterého budeme měřit asi i kvalitu telefonních hovorů :) Asi bych to až tak nepřeháněl, ale dobrá dynamika v dobré nahrávce dobré hudby nesmí chybět.V dnešní době, kdy hudební průmysl jako urvaný z řetězu chrlí kvanta neposlouchatelných nahrávek (a dalo mi práci nenapsat to vulgárně), je asi těžko vystoupit proti této lavině hnoje s transparentem my chceme kvalitně nahranou hudbu, když názor posluchače je nejspíše to poslední, co hudební producenty zajímá.

Uznejte, že u tohoto (zdroj youtube) kousku (záměrně nepíšu hudby, protože to opravdu s hudbou nemá mnoho společného) je celkem bezpředmětné bavit se o kvalitě nahrávky. Koho by zajímala? Snad je nakonec pravdou, že se tyto a podobné nahrávky optimalizují pro přehrávání v mobilu. A vůbec se nedivím článkům o krizi a zabíjení hudebního průmyslu, ale můžou si za to sami – kdo by si tu výše uvedenou nahrávku chtěl koupit???

No ale o tom jsem psát nechtěl. To bylo jen na okraj. Při toulkách netem jsem narazil na stránky pleasurize music, na kterých je i možnost stažení prográmku, který změří „oficiální“ metodou dynamiku nahrávky. Jedná se o snahu vytvořit nějaký standard pro měření dynamiky, aby ji šlo vzájemně porovnávat.

Komu se nechce stahovat tento oficiální prográmek, protože jeho ovládání, byť je triviální, je zdržující, může použít zásuvný modul do foobaru. Tam pak stačí pravým tlačítkem kliknout na skladbu v playlistu, nebo označit více skladeb a nechat vypočítat dynamiku. Je to super, je to jednoduché a může posloužit jako vodítko pro určení kvality nahrávky. Prográmek určí RMS nahrávky a porovná se špičkami.

Dovolím si pár ukázek dynamiky:

Värttinä – Vihma: 8 (špičky jsou na -2,5 dB)

Värttinä – Emoni Ennen: 14 (špičky jsou na -3dB)

Björk – Telegram (Brodsky Quartet Version): 11 (špičky jsou na -0,7dB)

Björk – Vokuro: 10 (špičky jsou na -2dB)

Mňága & Žďorp – Chtít chytit vítr: 12 (špičky 0dB)

Jethro Tull – Aqualung: 15 (špičky 0dB)

Bobby McFerrin – Don’t Worry, Be Happy: 17 (špičky -2dB)

Benny Goodman & His Orchestra – Chloe: 15 (špičky -3dB)

B. Smetana – Vyšehrad: 13 (špičky -3,7dB)

Ravel – Bolero (Leonard Bernstein, N.Y. Philharmonic): 17 (špičky 0dB)

Black Sabbath – Iron Man: 13 (-4dB)

Aneta Langerova – Hříšná těla křídla motýlí: 8 (špičky 0dB)

Amy Winehouse – Addicted: 10 (špičky -7dB)

Blink -182 – Pathetic: 6 (špičky 0dB)

Bratři Ebenové – Je to takové…:8 (špičky 0dB)

Fatboy Slim – Right Here, Right Now: 6 (špičky 0dB)

Green Day – American Idiot: 6 (špičky 0dB)

Immortal – Frozen By Icewinds: 12 (špičky 0dB)

Immortal – Demonium: 7 (špičky 0dB)

Iron Maiden – Can I Play With Madness: 10 (špičky 0dB)

Iron Maiden – Wildest Dreams: 5 (špičky 0dB)

Karel Plíhal – Mrtvý vrabec: 7 (špičky 0dB)

Linkin Park – Papercut: 5 (špičky 0dB)

Marilyn Manson – The Beautiful People: 10 (špičky 0dB)

Massive Attack – Angel: 8 (špičky 0dB)

NightWish – The Carpenter (remaster 2003): 6 (špičky 0dB)

NightWish – The Carpenter (singles version 2000): 11 (špičky -2,5dB)

Nohavica – Divocí koně: 13 (špičky 0dB)

Red Hot Chilli Peppers – Californication: 4 (špičky 0dB)

The Nihilists – Perfect Boy: 4 (špičky 0dB)

No a tak by se dalo pokračovat dál a dál. Myslím, že vítěz je jasný, red hoti jsou pověstní a nihilisti se opravdu dlouhodobě poslouchat nedají (ale na fesťáku to byla super atmoška). Zajímavý je Immortal, fascinuje mě, že i u takového nářezu lze dosáhnout dynamiky 12 :) Skutečně je to trend, ořezávat a snižovat dynamiku (viz srovnání novějších a starších alb jedné kapely). Přemýšlel jsem, jestli je opravdu toto měření správné vodítko, protože některé nahrávky (Smetana, Varttina, Plíhal) jsou podle mě dobré i po dynamické stránce, ale přesto mají podle měření poměrně malou dynamiku. Ale nemám srovnání ani poslechové zkušenosti, takže nevím, možná to opravdu málo je.

Četl jsem, že jedna organizace zabývající se tímto trendem si klade za cíl od roku 2013 nebo 2014 donutit vydavatele ke měření dynamiky a minimem bude 13. Alba, která budou mít méně, budou před vydáním násilně ztišena, aby odpovídala hlasitostí těm, co jsou v pořádku. Nevím, jestli je správné takto násilné škatulkování, ale minimálně se mi líbí to ztišení – to je super nápad.

Podle mě se komprese dynamiky nejvíce projevuje v televizi – v reklamě. Rozdíl mezi neslyšným filmem a vybuzenou reklamou je ukázkový příklad. Navrhuji, aby reklama a televizní znělky měla povolenou hlasitost na úrovni RMS předešlého vysílaného bloku. To je možná důležitější, než snaha donutit hudební producenty k úpravě dynamiky těch komerčních nesmyslů (které stejně nikdo neposlouchá).

Naštěstí, jak praví Werich: Televize není nepřítel, televizi můžeme vypnout.